Panteonas: Nuo Visų Dievų Šventyklos Romoje Iki Amžinosios Šlovės Simbolio

Žodis „panteonas“ daugeliui asocijuojasi su didybe, amžinybe ir nepasiekiamomis aukštumomis. Vieniems prieš akis iškyla kolosalus antikinės Romos statinys su skyle stoge, kitiems – Olimpo kalno viršūnėje puotaujantys graikų dievai, o tretiems – metaforiškas iškiliausių savo srities meistrų sąrašas. Ir visi jie yra teisūs. Panteonas – tai daugialypis, per tūkstantmečius savo prasmę keitęs ir auginęs konceptas, kurio ištakos siekia senovės Graikiją, o atgarsiai juntami ir šiandienos kultūroje. Leiskimės į kelionę po šio žodžio reikšmių labirintus – nuo akmeninių sienų iki mitologinių pasaulių ir modernių idėjų.

Romos Panteonas: Inžinerijos Stebuklas Ir Amžinojo Miesto Širdis

Neįmanoma kalbėti apie panteoną nepaminėjus jo fizinio įsikūnijimo – Panteono Romoje. Tai vienas geriausiai išlikusių senovės Romos statinių, stūksantis pačiame miesto centre ir kasdien pritraukiantis tūkstančius lankytojų. Tačiau tai ne tik turistinis objektas. Tai architektūros triumfas, inžinerijos mįslė ir Vakarų civilizacijos istorijos liudininkas.

Sudėtinga Istorija Ir Apgaulingas Uždavinys

Panteonas: Nuo Visų Dievų Šventyklos Romoje Iki Amžinosios Šlovės Simbolio

Priėjus prie Panteono, pirmiausia į akis krenta didingas portikas su korintinėmis kolonomis ir ant jo iškaltas užrašas: „M·AGRIPPA·L·F·COS·TERTIVM·FECIT“. Tai reiškia: „Markas Agripa, Liucijaus sūnus, trečią kartą būdamas konsulu, [tai] pastatė“. Šis užrašas ilgus amžius klaidino istorikus. Iš tiesų, pirminį Panteoną, pastatytą apie 27 m. pr. Kr., iš tiesų fundavo imperatoriaus Augusto žentas Markas Agripa. Tačiau tas statinys buvo stačiakampio formos ir vėliau, apie 80 m. po Kr., smarkiai nukentėjo nuo gaisro.

Dabartinis, mums pažįstamas Panteonas su milžinišku kupolu buvo pastatytas imperatoriaus Hadriano valdymo laikais, maždaug 126 m. po Kr. Tačiau Hadrianas, pasižymėjęs išskirtiniu kuklumu (arba politine įžvalga), nusprendė ne įamžinti savo vardo, o atkurti pirminį Agripos užrašą, taip pagerbdamas originalų statytoją. Tai retas pavyzdys senovės Romos istorijoje, kai imperatorius atsisako garbės sau.

Kupolas, Kuris Meta Iššūkį Fizikos Dėsniams

Įžengus į Panteono vidų, tiesiogine to žodžio prasme užgniaužia kvapą. Visą dėmesį prikausto milžiniškas, tobulai simetriškas kupolas – didžiausias nelaikomasis betoninis kupolas pasaulyje, išlikęs nepakitęs beveik du tūkstantmečius. Jo skersmuo – 43,3 metro, o atstumas nuo grindų iki kupolo viršaus yra lygiai toks pat. Tai sukuria harmoningos, uždaros erdvės pojūtį, tarsi būtum atsidūręs tobulame rutulyje.

Kaip romėnams pavyko sukurti tokį šedevrą be šiuolaikinių technologijų ir armatūros? Paslaptis slypi genialioje inžinerijoje. Statant kupolą, buvo naudojamos vis lengvesnės medžiagos. Apatiniuose sluoksniuose naudotas sunkus betonas su travertino skalda, o kylant aukštyn – lengvesnis betonas su pemzos akmenimis. Be to, kupolo storis palaipsniui mažėja: prie pagrindo jis siekia apie 6,4 metro, o viršuje, aplink garsųjį okulą, – vos 1,2 metro. Vidinėje kupolo pusėje esančios kasetės (įgilintos stačiakampės panelės) ne tik puošia, bet ir sumažina bendrą konstrukcijos svorį.

Okulas: Akis Į Dangų

Pačioje kupolo viršūnėje žiojėja 8,7 metro skersmens atvira anga – okulas (lot. oculus – „akis“). Tai vienintelis šviesos šaltinis visoje šventykloje. Okulas turi ir praktinę, ir simbolinę reikšmę. Praktiškai jis sumažina įtampą pažeidžiamiausioje kupolo vietoje. Simboliškai tai yra tiesioginis ryšys su dangumi, su dievais. Saulės spindulys, keliaudamas per okulą, dienos bėgyje apšviečia vis kitą interjero dalį, veikdamas kaip savotiškas saulės laikrodis. O kaipgi lietus? Šis klausimas kamuoja daugelį. Dėl oro srovių konvekcijos smulkūs lašai dažnai išgaruoja dar nepasiekę grindų, o stipresnio lietaus vanduo subėga į vos pastebimas drenažo angas, įrengtas šiek tiek įgaubtose marmurinėse grindyse.

Panteono transformacija iš pagoniškos visų dievų šventyklos (būtent tai ir reiškia graikiškas žodis „pantheon“ – „visų dievų“) į krikščionių bažnyčią 609 m. išgelbėjo jį nuo sunaikinimo, kuris ištiko daugelį kitų antikinių pastatų viduramžiais. Dabar jis žinomas kaip Švč. Mergelės Marijos ir Kankinių bažnyčia. Čia palaidoti ne tik keli Italijos karaliai, bet ir vienas garsiausių Renesanso menininkų – Rafaelis, kuris pats pasirinko šią vietą savo amžinojo poilsio vieta, sužavėtas jos tobulos harmonijos.

Mitologiniai Panteonai: Dievų Šeimos Ir Jų Pasauliai

Nuo akmeninio Panteono sienų pereikime prie nematerialaus, bet ne mažiau įtakingo panteono koncepto – dievų visumos, būdingos politeistinėms religijoms. Kiekviena kultūra turėjo savo dievų panteoną, atspindintį jos vertybes, baimes ir pasaulio supratimą.

Olimpo Intrigantai: Graikų Panteonas

Bene geriausiai žinomas yra graikų dievų panteonas, kurio nariai, vadinamieji Olimpo dievai, gyveno mitais apipintoje Olimpo kalno viršūnėje. Nors ir nemirtingi bei galingi, jie buvo stebėtinai panašūs į žmones: mylėjo, nekentė, pavydėjo, rezgė intrigas ir kišosi į mirtingųjų gyvenimus. Vyriausiasis dievas Dzeusas, dangaus ir griaustinio valdovas, nuolat kovojo su savo brolių Poseidono (jūrų dievo) ir Hado (pozemio karalystės valdovo) ambicijomis bei žmonos Heros pavydu. Jų vaikai ir giminaičiai – karo dievas Arėjas, išminties deivė Atėnė, meilės deivė Afroditė, menų globėjas Apolonas – sudarė sudėtingą ir neretai konfliktišką šeimą. Šis žmogiškumas pavertė graikų mitus nemariais pasakojimais apie valdžią, aistrą ir moralę.

Praktiškieji Romėnai: Tvarkos Saugotojai

Romėnai, plėsdami savo imperiją, didžiąją dalį dievų perėmė iš graikų, tiesiog suteikdami jiems lotyniškus vardus. Dzeusas tapo Jupiteriu, Hera – Junona, Arėjas – Marsu. Tačiau romėnų požiūris buvo praktiškesnis. Jų dievai buvo mažiau kaprizingi ir labiau susiję su valstybe, teise, žemdirbyste ir karu – sritimis, kurios buvo Romos galios pagrindas. Romėnų panteonas buvo ne tiek dramatiška šeimos saga, kiek dieviška biurokratija, užtikrinanti pasaulio tvarką ir imperijos gerovę.

Atšiaurūs Šiaurės Valdovai: Skandinavų Panteonas

Tolstant į šiaurę, dievų paveikslas tampa atšiauresnis ir karingesnis, atspindintis vikingų kultūrą. Skandinavų panteonas buvo padalytas į dvi pagrindines grupes: karinguosius asus (Æsir) ir vaisingumo dievus vanus (Vanir). Asgardas, dievų buveinė, buvo nuolatinių grėsmių apsuptyje. Visagalis Odinas, paaukojęs akį už išmintį, vedė dievus į mūšius, jo sūnus Toras su savo kūju Mjolniru kovojo su milžinais, o klastingasis Lokis nuolat kėlė sumaištį. Skirtingai nuo graikų ir romėnų, skandinavų dievai nebuvo visiškai nemirtingi – jiems buvo lemta žūti per pasaulio pabaigos mūšį, Ragnaroką, po kurio pasaulis atgimtų iš naujo.

Baltų Panteonas: Gamtos Dvasia Ir Fragmentiška Atmintis

O kaipgi mūsų protėviai? Baltų panteonas yra viena paslaptingiausių ir sudėtingiausiai rekonstruojamų sistemų. Neturėdami išsamių rašytinių šaltinių, kaip graikai ar romėnai, apie senovės lietuvių dievus daugiausia sužinome iš folkloro, vėlesnių metraščių, kuriuose dažnai gausu interpretacijų, ir archeologinių radinių. Tačiau net ir šie fragmentai atveria turtingą pasaulį, glaudžiai susijusį su gamtos ciklais.

Svarbiausią vietą, be abejonės, užėmė Perkūnas – griaustinio, teisingumo ir dangaus dievas, artimas skandinavų Torui ir slavų Perunui. Jam talkino kiti dievai: Patrimpas, siejamas su pavasariu, derliumi ir upėmis; Pikuolis (arba Poklius), požemių ir mirusiųjų pasaulio valdovas. Itin svarbi buvo deivė Žemyna – pati Žemė, maitintoja ir gimdytoja. Baltų panteonas nebuvo toks aiškiai hierarchizuotas kaip graikų. Tai buvo labiau persipynusi dvasių, dievybių ir mitinių būtybių sistema, kur kiekvienas miškas, upė ar akmuo turėjo savo globėją. Šis panteizmo (įsitikinimo, kad dieviškumas yra visur gamtoje) atspalvis atskleidžia gilų ir pagarbų mūsų protėvių ryšį su juos supančia aplinka.

Modernusis Panteonas: Nemirtingumo Siekis Per Palikimą

Šiandien žodis „panteonas“ dažniausiai vartojamas perkeltine prasme. Jis reiškia ne dievų, o iškiliausių, įtakingiausių ir labiausiai gerbiamų tam tikros srities asmenybių visumą. Kalbame apie mokslo panteoną, kuriame karaliauja Niutonas, Einšteinas ir Marija Kiuri. Minime literatūros panteoną, kurio nariais neabejotinai yra Šekspyras, Dostojevskis ar Maironis. Rokenrolo panteone šviečia Elvio Preslio, „The Beatles“ ir Fredžio Merkurio žvaigždės.

Ši moderni prasmė yra tiesioginis senųjų idėjų tęsinys. Kaip senovės romėnai savo Panteone laidojo didvyrius ir menininkus, taip ir mes simboliškai „įkurdiname“ į savo sričių panteonus tuos, kurių darbai ir idėjos peržengia laiko ribas. Tai yra sekuliarus būdas kalbėti apie nemirtingumą – nemirtingumą ne per dievišką prigimtį, o per palikimą, kuris įkvepia, moko ir keičia ateities kartas. Įdomu, kad Paryžiuje stovintis Panteonas (Panthéon) yra būtent tokios idėjos fizinis įsikūnijimas – tai sekuliarus mauzoliejus, kuriame palaidoti žymiausi Prancūzijos protai ir didvyriai, nuo Voltero ir Ruso iki Viktoro Hugo ir minėtosios Marijos Kiuri.

Išvada: Nuo Dievų Iki Žmonių

Panteono kelionė per istoriją yra fascinuojanti. Ji prasidėjo kaip konkreti vieta – visų dievų šventykla Romoje, kuri pati tapo amžinybės ir genialumo simboliu. Vėliau ji išsiplėtė į abstrakčią mitologinių pasaulių sampratą, kurioje dievai atspindėjo žmogiškąsias vertybes ir baimes. Galiausiai ji sugrįžo atgal į žmonių pasaulį, tapdama didžiausios pagarbos ir pripažinimo metafora.

Nuo akmeninio kupolo Romoje, pro kurio okulą žvelgia dangus, iki mūsų vaizduotės panteonų, kuriuose pagerbiame savo herojus, idėja išlieka ta pati. Tai bandymas įprasminti didybę, atskirti tai, kas laikina, nuo to, kas amžina. Tai siekis sukurti erdvę – ar ji būtų fizinė, ar mentalinė – kurioje pagerbiami tie, kurie savo darbais pralenkė laiką ir tapo nemirtingi žmonijos atmintyje.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *