Jeruzalė: Tūkstantmečių Istorijos Ir Trijų Religijų Širdis – Atraskite Amžinąjį Miestą

Jeruzalė – miestas, kurio vardas aidi per amžius, nešinas maldomis, pranašystėmis, karais ir nepalaužiama viltimi. Tai ne tik geografinė vieta Artimuosiuose Rytuose, bet ir dvasinis pasaulio centras trims didžiosioms Abraomo religijoms: judaizmui, krikščionybei ir islamui. Kiekvienas akmuo čia, atrodo, pasakoja istoriją, kiekviena gatvelė veda į praeitį, o oras virpa nuo maldos šnabždesių ir tūkstantmečius kauptos energijos. Kelionė į Jeruzalę – tai ne paprastas turizmas; tai gilus pasinėrimas į žmonijos civilizacijos, tikėjimo ir kultūros lopšį, patirtis, kuri paliečia sielą ir praplečia pasaulėžiūrą. Leiskimės į pažintį su šiuo nepaprastu miestu, kurio aura ir reikšmė pranoksta bet kokius lūkesčius.

Jeruzalės Istorijos Vingiai: Nuo Senovės Iki Šių Dienų

Jeruzalės istorija – tai nepertraukiama įvykių grandinė, nusidriekusi per daugiau nei penkis tūkstantmečius. Pirmieji jos paminėjimai siekia Egipto faraonų laikus, tačiau tikroji miesto reikšmė išryškėjo, kai apie 1000 m. pr. Kr. karalius Dovydas ją užkariavo iš jebusiečių ir pavertė jungtinės Izraelio karalystės sostine. Jo sūnus Saliamonas čia pastatė Pirmąją Šventyklą – didingą statinį, tapusį žydų religinio gyvenimo centru. Šventyklos buvimas įtvirtino Jeruzalę kaip šventąjį miestą, Dievo buveinės vietą žemėje.

Tačiau aukso amžius netruko ilgai. Po Saliamono mirties karalystė skilo, o Jeruzalė tapo Judėjos karalystės sostine. 586 m. pr. Kr. miestą ir Pirmąją Šventyklą sugriovė Babilonijos karalius Nebukadnecaras II, o gyventojai buvo ištremti. Ši tremtis tapo vienu svarbiausių įvykių žydų tautos istorijoje, suformavusiu jos identitetą ir ilgesį Sionui.

Po kelių dešimtmečių, Persijos karaliui Kyrui Didžiajam leidus, žydai grįžo į Jeruzalę ir atstatė Antrąją Šventyklą. Miestas vėl klestėjo, tačiau jo ramybę nuolat trikdė išoriniai užkariautojai. Helenizmo laikotarpiu čia vyko Makabiejų sukilimas, o vėliau Jeruzalė atiteko Romos imperijos valdžion. Būtent šiuo laikotarpiu, valdant Erodui Didžiajam, Antroji Šventykla buvo išplėsta ir tapo vienu įspūdingiausių Antikos pasaulio statinių. Tai buvo ir Jėzaus Kristaus gyvenimo bei veiklos metas, pavertęs Jeruzalę krikščionybės lopšiu.

Tragiški įvykiai miestą sukrėtė 70 m. po Kr., kai po žydų sukilimo romėnai, vadovaujami Tito, sugriovė Jeruzalę ir Antrąją Šventyklą. Iš jos liko tik vakarinė atraminė siena – šiandien žinoma kaip Raudų siena. Vėliau, po Bar Kochbos sukilimo 135 m., imperatorius Adrianas ant miesto griuvėsių įkūrė romėnų koloniją Aelia Capitolina ir uždraudė žydams čia gyventi.

Bizantijos imperijos laikais (IV-VII a.) Jeruzalė tapo svarbiu krikščionybės centru. Imperatorius Konstantinas ir jo motina Elena inicijavo daugelio šventų vietų, įskaitant Kristaus Kapo ir Prisikėlimo baziliką, statybas. Miestas pritraukė daugybę piligrimų iš viso pasaulio.

VII amžiuje Jeruzalę užkariavo arabų musulmonai. Valdant Umayadų kalifatui, ant Šventyklos kalno buvo pastatyti Uolos kupolas ir Al Aksos mečetė, įtvirtinę Jeruzalę kaip trečią pagal svarbą šventąjį miestą islamui po Mekos ir Medinos. Nepaisant valdovų kaitos, miestas išlaikė savo daugiakultūrį ir daugiakonfesinį pobūdį.

XI amžiaus pabaigoje prasidėjo Kryžiaus žygių era. 1099 m. kryžiuočiai užėmė Jeruzalę ir įkūrė Jeruzalės karalystę, kuri gyvavo beveik šimtmetį. Šis laikotarpis pasižymėjo tiek statybomis, tiek ir žiauriais susirėmimais. Vėliau miestą valdė Saladinas, mameliukai, o nuo 1517 m. – Osmanų imperija. Osmanų sultonas Suleimanas Didysis XVI amžiuje atstatė miesto sienas, kurios supa Senamiestį iki šių dienų.

Jeruzalė: Tūkstantmečių Istorijos Ir Trijų Religijų Širdis – Atraskite Amžinąjį Miestą

Po Pirmojo pasaulinio karo Jeruzalė atiteko Britų mandato Palestinai valdyti. Auganti įtampa tarp žydų ir arabų bendruomenių dėl miesto ateities vedė prie konfliktų. 1948 m., įkūrus Izraelio valstybę, Jeruzalė buvo padalinta: vakarinę dalį kontroliavo Izraelis, o rytinę, įskaitant Senamiestį, – Jordanija. Šis padalijimas truko iki 1967 m. Šešių dienų karo, po kurio Izraelis užėmė Rytų Jeruzalę ir paskelbė miestą savo nedaloma sostine. Šis statusas tarptautiniu mastu nėra visuotinai pripažįstamas ir išlieka vienu opiausių Artimųjų Rytų konflikto taškų.

Šiandien Jeruzalė – gyvas, dinamiškas miestas, kuriame susipina senovė ir modernumas, gilus dvasingumas ir kasdienis šurmulys. Tai miestas, kuris niekada nemiega ir nuolat primena apie savo sudėtingą, bet nepaprastai turtingą praeitį.

Šventoji Žemė Trijų Religijų Akimis

Jeruzalės unikalumas slypi jos ypatingoje reikšmėje trims didžiosioms monoteistinėms religijoms. Kiekviena iš jų čia atranda savo šventąsias vietas, susijusias su esminiais tikėjimo įvykiais ir asmenybėmis.

Jeruzalė Judaizme: Amžinoji Sostinė Ir Dvasinis Centras

Judaizmui Jeruzalė (Yerushalayim) yra daugiau nei miestas – tai tautos širdis, dvasinis centras ir amžinoji sostinė, minima maldose ir raštuose tūkstančius metų. Visos sinagogos pasaulyje yra orientuotos į Jeruzalę, o maldos nukreiptos į Šventyklos kalną.

  • Raudų siena (Hakotel Hama’aravi): Tai švenčiausia judaizmo vieta, kur žydai gali laisvai melstis. Tai vienintelė išlikusi Antrosios Šventyklos komplekso dalis – vakarinė atraminė siena. Milijonai žmonių kasmet čia atvyksta pasimelsti, paliesti senovinius akmenis ir palikti raštelius su prašymais tarp plyšių. Atmosfera prie Sienos yra nepakartojama – čia susitinka istorija, tikėjimas ir asmeniniai išgyvenimai.
  • Šventyklos kalnas (Har Habayit): Pati švenčiausia vieta judaizme, kur stovėjo Pirmoji ir Antroji Šventyklos. Pagal tradiciją, čia Abraomas ruošėsi paaukoti savo sūnų Izaoką, o Jokūbas sapnavo kopėčias į dangų. Nors šiandien žydams draudžiama melstis pačiame Šventyklos kalne (kurį valdo musulmonų Waqf’as), jo ilgesys ir viltis atstatyti Šventyklą yra giliai įsišakniję judaizmo tradicijoje.
  • Dovydo miestas (Ir David): Archeologinė vietovė, esanti į pietus nuo Šventyklos kalno, laikoma seniausia apgyvendinta Jeruzalės dalimi, karaliaus Dovydo užimtu miestu. Čia galima pamatyti senovinių įtvirtinimų liekanas, Hezekijo tunelį ir Siloamo tvenkinį, menančius Biblijos laikus.
  • Žydų kvartalas Senamiestyje: Atstatytas po 1967 m. karo, šis kvartalas alsuoja istorija. Čia gausu sinagogų (pvz., Hurvos sinagoga), ješivų (religinių mokyklų) ir archeologinių vietų, tokių kaip Kardo – senovinė romėnų gatvė.
  • Alyvų kalnas: Rytinėje Jeruzalės dalyje esantis kalnas, nuo kurio atsiveria nuostabi panorama į Senamiestį. Čia yra seniausios veikiančios žydų kapinės pasaulyje, kur, pasak tradicijos, prasidės mirusiųjų prisikėlimas Mesijo atėjimo dieną.

Jeruzalė Krikščionybėje: Jėzaus Kristaus Kančios Ir Prisikėlimo Keliais

Krikščionims Jeruzalė yra vieta, kur Jėzus Kristus gyveno, mokė, kentėjo, mirė ant kryžiaus ir prisikėlė. Tai pagrindinis krikščionių piligrimystės tikslas, kur kiekvienas žingsnis gali būti susijęs su Evangelijos pasakojimais.

  • Kristaus Kapo ir Prisikėlimo bazilika: Viena švenčiausių krikščionybės vietų, pastatyta ten, kur, kaip tikima, buvo Golgota (Jėzaus nukryžiavimo vieta) ir Jo kapas, iš kurio Jis prisikėlė. Baziliką dalijasi kelios krikščionių konfesijos (katalikai, graikų ortodoksai, armėnai, koptai, sirai ir etiopai), o sudėtinga jos valdymo tvarka, vadinama „Status Quo”, galioja jau šimtmečius.
  • Via Dolorosa (Kryžiaus kelias): Tai kelias, kuriuo, kaip tikima, Jėzus ėjo nešdamas kryžių į nukryžiavimo vietą. Jį sudaro keturiolika stočių, žyminčių svarbiausius šios kelionės momentus. Piligrimai dažnai eina šiuo keliu melsdamiesi ir apmąstydami Kristaus kančią.
  • Alyvų kalnas: Šis kalnas krikščionims taip pat turi ypatingą reikšmę. Čia yra Getsemanės sodas su senoviniais alyvmedžiais, kur Jėzus meldėsi prieš suėmimą. Ant kalno stovi kelios svarbios bažnyčios: Visų Tautų bazilika (Agonijos bazilika) Getsemanėje, „Pater Noster” bažnyčia (kur Jėzus mokė „Tėve mūsų” maldos) ir „Dominus Flevit” bažnyčia (kur Viešpats verkė Jeruzalės).
  • Siono kalnas: Kita svarbi vieta, esanti už Senamiesčio sienų. Čia, kaip manoma, vyko Paskutinė vakarienė (Paskutinės Vakarienės menė arba Cenakulis), taip pat yra Marijos успения (užmigimo) bazilika ir karaliaus Dovydo kapas (garbinamas ir žydų).
  • Krikščionių kvartalas Senamiestyje: Šiame kvartale, be Kristaus Kapo bazilikos, gausu kitų bažnyčių, vienuolynų ir piligrimų namų, atstovaujančių įvairioms krikščionių tradicijoms.

Jeruzalė Islame: Trečiasis Šventasis Miestas

Islame Jeruzalė (Al-Quds – „Šventasis”) yra trečiasis pagal svarbą šventasis miestas po Mekos ir Medinos. Ji susijusi su pranašais Abraomu, Moze, Dovydu, Saliamonu, Jėzumi ir ypač su pranašu Mahometu.

  • Al Haram Al Sharif (Kilnioji Šventovė): Tai didžiulė platforma, atitinkanti žydų Šventyklos kalną. Musulmonams tai šventa vieta, kurioje stovi du itin svarbūs statiniai: Uolos kupolas ir Al Aksos mečetė.
  • Uolos kupolas (Qubbat as-Sakhra): Vienas ikoniškiausių Jeruzalės pastatų su auksiniu kupolu. Pastatytas VII a. pabaigoje, jis gaubia uolą, nuo kurios, kaip tikima, pranašas Mahometas per savo Naktinę kelionę (Isra’ ir Mi’raj) žengė į dangų. Ši uola taip pat yra šventa žydams kaip Pamatinis akmuo.
  • Al Aksos mečetė (Al-Masjid al-Aqsa – „Tolimiausia mečetė”): Laikoma trečia švenčiausia mečete islamo pasaulyje. Ji minima Korane kaip Naktinės kelionės tikslas. Dabartinė mečetės struktūra datuojama VIII a. pradžia, nors ji buvo ne kartą perstatyta ir restauruota.
  • Musulmonų kvartalas Senamiestyje: Didžiausias iš keturių Senamiesčio kvartalų, jis pulsuoja gyvybe. Čia gausu siaurų gatvelių, turgaviečių (souk), mečečių, medresių (islamiškų mokyklų) ir istorinių pastatų. Tai vieta, kur galima pajusti Artimųjų Rytų kasdienybės dvasią.
  • Islamo istorija Jeruzalėje: Nuo pat VII a. užkariavimo musulmonai paliko gilų pėdsaką miesto architektūroje, kultūroje ir religiniame gyvenime. Daugelis valdovų, įskaitant Saladino ir Osmanų dinastijas, prisidėjo prie miesto gražinimo ir islamiškų institucijų stiprinimo.

Jeruzalės Senamiestis: Gyva Istorija Kiekviename Žingsnyje

Jeruzalės Senamiestis, įtrauktas į UNESCO Pasaulio paveldo sąrašą, yra tikras istorijos lobynas, apsuptas XVI a. Osmanų pastatytų sienų. Tai vieta, kur praeitis ir dabartis susilieja nepakartojamu būdu. Pasivaikščiojimas jo siauromis, vingiuotomis gatvelėmis – tai kelionė laiku.

Senamiestis yra padalintas į keturis nevienodo dydžio kvartalus, kiekvienas turintis savo unikalų charakterį:

  • Žydų kvartalas: Erdvus ir daugiausia atstatytas po 1967 m., jis yra tvarkingiausias ir labiausiai archeologiškai tyrinėtas. Čia dominuoja sinagogos, ješivos ir muziejai. Svarbiausias objektas – Raudų siena.
  • Krikščionių kvartalas: Susitelkęs aplink Kristaus Kapo ir Prisikėlimo baziliką, šis kvartalas pilnas bažnyčių, vienuolynų, piligrimų namų ir suvenyrų parduotuvių. Jame prasideda Via Dolorosa.
  • Musulmonų kvartalas: Didžiausias ir gyviausias, jis tęsiasi nuo Liūtų vartų rytuose iki Damasko vartų šiaurėje. Tai tikras labirintas su spalvingais turgumis, amatininkų dirbtuvėlėmis, mečetėmis ir tradiciniais Artimųjų Rytų namais.
  • Armėnų kvartalas: Mažiausias, bet labai savitas, jis yra vienas seniausių armėnų diasporos centrų pasaulyje. Centrinė vieta – Šv. Jokūbo katedra ir armėnų patriarchatas. Kvartalas yra ramesnis ir uždaresnis.

Į Senamiestį galima patekti pro vienus iš aštuonerių vartų (septyni atviri, vieni užmūryti – Aukso vartai). Populiariausi yra Jafos vartai vakaruose (pagrindinis įėjimas į Krikščionių ir Armėnų kvartalus), Damasko vartai šiaurėje (pagrindinis įėjimas į Musulmonų kvartalą), Siono vartai pietuose (veda į Žydų ir Armėnų kvartalus) ir Liūtų vartai (Šv. Stepono vartai) rytuose (veda į Via Dolorosa pradžią).

Viena iš įdomių patirčių – pasivaikščiojimas Senamiesčio sienomis (Ramparts Walk). Tai suteikia galimybę pamatyti miestą iš viršaus ir įvertinti jo struktūrą bei kvartalų išsidėstymą. Taip pat verta aplankyti Kardo (Cardo) – senovinę romėnų pagrindinę gatvę Žydų kvartale, kurios dalis atidengta ir restauruota, su parduotuvėlėmis ir galerijomis.

Nepakartojamą atmosferą kuria Senamiesčio turgūs (souks), ypač Musulmonų kvartale. Čia galima rasti visko: nuo prieskonių, saldumynų ir šviežių sulčių iki drabužių, keramikos, papuošalų ir religinių atributų. Derybos yra neatsiejama prekybos dalis.

Požeminiame Jeruzalės Senamiestyje slypi dar daugiau paslapčių. Hezekijo tunelis, iškaltas VIII a. pr. Kr. tam, kad aprūpintų miestą vandeniu apgulties metu, yra įspūdingas inžinerinis statinys, kuriuo galima pereiti ir šiandien. Jis veda į Siloamo tvenkinį, minimą Biblijoje.

Anapus Senamiesčio Sienų: Moderni Ir Įvairialypė Jeruzalė

Nors Senamiestis yra Jeruzalės širdis, miestas anaiptol neapsiriboja jo sienomis. Vakarų Jeruzalė, arba Naujasis miestas, pradėjo formuotis XIX a. pabaigoje ir šiandien yra modernus Izraelio sostinės centras su vyriausybinėmis įstaigomis, muziejais, universitetais, parduotuvėmis ir restoranais.

  • Knesetas (Izraelio parlamentas) ir Vyriausybės kvartalas (Kiryat HaMemshala): Čia įsikūrusios pagrindinės Izraelio valdžios institucijos, įskaitant Aukščiausiąjį Teismą. Kai kurie pastatai yra atviri ekskursijoms.
  • Izraelio muziejus: Vienas svarbiausių kultūros objektų šalyje. Jame saugoma didžiulė archeologijos, judaistikos, etnografijos ir meno kolekcija. Ypatingo dėmesio verta Šventraščio šventovė (Shrine of the Book), kur eksponuojamos Negyvosios jūros rankraščių kopijos ir kiti reti bibliniai tekstai, bei įspūdingas Antrosios Šventyklos laikų Jeruzalės modelis.
  • Yad Vashem: Pasaulinis Holokausto (Šoa) aukų atminimo centras, įsikūręs ant Atminties kalno. Tai didžiulis kompleksas, apimantis Istorijos muziejų, Meno muziejų, Sinagogą, Archyvus, Vaikų memorialą ir Teisuolių alėją. Apsilankymas Yad Vashem yra sukrečianti, bet būtina patirtis, siekiant suprasti XX a. istorijos tragedijas.
  • Machnė Jehudos turgus (Mahane Yehuda Market): Gyvybingas ir spalvingas turgus po atviru dangumi (ir iš dalies dengtas), kur galima įsigyti šviežių vaisių, daržovių, sūrių, mėsos, žuvies, prieskonių, saldumynų, duonos gaminių. Tai ne tik prekybos vieta, bet ir socialinis centras, ypač populiarus penktadieniais, ruošiantis Šabui. Vakarais kai kurios turgaus dalys virsta barų ir restoranų zona.
  • Mea Šearim (Mea She’arim): Vienas seniausių ultraortodoksų žydų (haredim) rajonų, įkurtas XIX a. pabaigoje. Apsilankymas čia – tarsi kelionė į praeitį, į Rytų Europos štetlus. Gyventojai laikosi griežtų religinių tradicijų ir aprangos kodo. Lankantis būtina gerbti vietos papročius, rengtis kukliai (pridengti pečius ir kelius, moterims – galvą) ir elgtis santūriai, nefotografuoti žmonių be leidimo.
  • Ein Karem: Žavingas, kalvose įsikūręs kaimelis Jeruzalės pakraštyje, tradiciškai laikomas Jono Krikštytojo gimtine. Čia yra kelios gražios bažnyčios (Šv. Jono Krikštytojo gimimo bažnyčia, Aplankymo bažnyčia), vienuolynai, meno galerijos ir jaukios kavinukės. Tai puiki vieta ramiam pasivaikščiojimui ir atsipūtimui nuo miesto šurmulio.

Jeruzalės Dvasia: Kultūra, Maistas Ir Žmonės

Jeruzalės atmosfera yra nepakartojama. Tai miestas, kuriame ore tvyro dvasingumas, o praeities didybė harmoningai dera su šiuolaikiniu gyvenimo ritmu. Kontrastai čia matomi kiekviename žingsnyje: senoviniai akmenys ir modernūs pastatai, gilūs religiniai ritualai ir triukšmingas gatvės gyvenimas, skirtingų kultūrų ir tikėjimų žmonės, gyvenantys greta vieni kitų.

Jeruzalės virtuvė – tikras Artimųjų Rytų skonių katilas. Būtina paragauti vietinių patiekalų: falafelių (gruzdintų avinžirnių rutuliukų), humuso (avinžirnių pastos), šavarmos (ant iešmo keptos mėsos), įvairių salotų (tabbouleh, israeli salad), shakshukos (kiaušinių, troškintų pomidorų padaže). Desertui verta išbandyti knafeh (saldų sūrio pyragą), baklavą ar chalvą. Gatvės maistas yra populiarus ir kokybiškas, o Machnė Jehudos turgus siūlo begalę gastronominių atradimų.

Miestas gyvena intensyvų kultūrinį ir religinį gyvenimą. Čia nuolat vyksta įvairūs festivaliai, šventės, koncertai ir parodos. Svarbiausios religinės šventės – žydų Pesach (Velykos), Roš Hašana (Naujieji metai), Jom Kipuras (Permaldavimo diena); krikščionių Velykos ir Kalėdos; musulmonų Ramadanas ir Eid al-Fitr – sutraukia minias tikinčiųjų ir piligrimų, paversdamos miestą dar gyvybingesniu.

Jeruzalės gyventojai – tai marga mozaika, atspindinti miesto istorinę ir kultūrinę įvairovę. Čia gyvena žydai (nuo pasaulietiškų iki ultraortodoksų), arabai musulmonai ir krikščionys, armėnai ir kitų tautybių bei tikėjimų žmonės. Nors politinė įtampa kartais juntama, kasdienis gyvenimas dažnai teka sava vaga, o žmonių tarpusavio santykiai yra sudėtingesni ir įvairesni, nei gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

Praktiniai Patarimai Keliaujantiems Į Jeruzalę

Planuojant kelionę į Jeruzalę, verta atsižvelgti į kelis praktinius aspektus:

  • Geriausias laikas keliauti: Pavasaris (kovas-gegužė) ir ruduo (rugsėjis-lapkritis) yra maloniausi dėl švelnių orų. Vasaros (birželis-rugpjūtis) būna karštos ir sausos, o žiemos (gruodis-vasaris) – vėsios ir kartais lietingos, kalnuose gali pasitaikyti ir sniego. Reikėtų vengti didžiųjų religinių švenčių, jei nemėgstate didelių minių, arba atvirkščiai – planuoti kelionę tuo metu, jei norite patirti ypatingą atmosferą.
  • Aprangos kodas: Lankant šventas vietas (bažnyčias, sinagogas, mečetes, Raudų sieną, Šventyklos kalną) būtina rengtis kukliai: pridengti pečius, kelius, vengti pernelyg atvirų ar aptemptų drabužių. Moterims kai kuriose vietose gali prireikti galvos apdangalo. Patogi avalynė yra būtina, nes teks daug vaikščioti akmenuotomis gatvelėmis.
  • Sauga ir transportas: Jeruzalė yra gana saugus miestas turistams, tačiau, kaip ir bet kurioje didelėje žmonių susibūrimo vietoje, reikia saugotis kišenvagių. Viešasis transportas (autobusai, tramvajus) yra gerai išvystytas. Senamiestyje daugiausia vaikščiojama pėsčiomis. Taksi taip pat yra populiari susisiekimo priemonė.
  • Nakvynės galimybės: Jeruzalė siūlo platų nakvynės pasirinkimą: nuo prabangių viešbučių Naujajame mieste iki jaukių svečių namų ir butikinių viešbučių Senamiestyje ar jo apylinkėse, taip pat hostelių ir apartamentų nuomai.

Jeruzalė – tai miestas, kuris palieka neišdildomą įspūdį. Tai ne tik kelionė į praeitį, bet ir susitikimas su gyva istorija, kultūrų ir religijų sankirta. Tai vieta, kur galima valandų valandas klaidžioti siauromis gatvelėmis, stebėti žmones, klausytis maldos giesmių ir jausti ypatingą, niekur kitur nepatiriamą dvasią. Kiekvienas, apsilankęs Jeruzalėje, išsiveža dalelę jos magijos ir amžinybės pojūtį. Tai miestas, į kurį norisi sugrįžti vėl ir vėl, kaskart atrandant kažką naujo ir giliau pažįstant jo begalinį sielos lobyną.

You may also like...

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *