BMW E92: Nesenstanti Legenda, Kuri Vis Dar Kaitina Kraują
Yra automobilių, kurie tiesiog pravažiuoja gatve, ir yra tokių, kurie priverčia atsisukti. Jie sukelia emociją, nostalgiją ir nepaaiškinamą trauką. Būtent toks yra BMW E92 – penktosios serijos 3 serijos kupė, tapęs ne tik savo epochos simboliu, bet ir tikru modernios klasikos etalonu. Tai automobilis, kurio siluetas atpažįstamas akimirksniu, o vairavimo potyriai iki šiol kelia pagarbą net ir moderniausių technologijų amžiuje. Panirkime giliau į istoriją, technologijas ir sielą automobilio, kuris daugeliui tapo daugiau nei tik transporto priemone.
Dizainas: Kai Kupė Vėl Tapo Išskirtiniu
Norint suprasti E92 svarbą, reikia grįžti į 2000-ųjų vidurį. Tuo metu BMW dizaino skyriui vadovavo kontroversiškas, tačiau genialus Chrisas Bangle’as. Jo „liepsnojančių paviršių“ (angl. Flame Surfacing) dizaino kalba supurtė konservatyvų automobilių pasaulį ir padalino markės gerbėjus į dvi stovyklas. Tačiau su 5-osios kartos 3 serija (E9x) nutiko kažkas ypatingo. Jei sedanas (E90) vis dar turėjo aštresnių, diskutuotinų kampų, tai 2006 metais pasirodęs E92 kupė buvo tarsi nušvitimas – elegancijos, sportiškumo ir harmonijos triumfas.
Didžiausia E92 revoliucija buvo ta, kad BMW pirmą kartą po ilgos pertraukos nusprendė suteikti kupė modeliui visiškai unikalų kėbulą. Skirtingai nuo ankstesnių kartų, kur kupė tebuvo sedanas su dvejomis durimis, E92 nesidalino beveik jokiomis kėbulo detalėmis su savo keturduriu broliu. Viskas – nuo priekinių sparnų, variklio dangčio, stogo linijos iki galinių žibintų – buvo sukurta specialiai šiam modeliui. Rezultatas? Automobilis, kuris atrodė ilgesnis, platesnis ir kur kas dinamiškesnis.

Kiekviena E92 linija apgalvota iki smulkmenų. Ilgas variklio dangtis, atgal pastumtas salonas, žema, nuolydį stogo linija ir, žinoma, klasikinis „Hofmeisterio linkis“ (Hofmeister kink) – legendinis BMW dizaino elementas ties galiniu statramsčiu. Durys be rėmų suteikė automobiliui lengvumo ir prabangos pojūtį, o firminiai „angelų akių“ (Angel Eyes) žiedai priekiniuose žibintuose tapo agresyvumo ir atpažįstamumo simboliu. Galinė dalis taip pat neatsiliko – platūs L formos žibintai su šviesos diodų juostomis pabrėžė automobilio plotį ir tvirtą stovėseną. Net ir šiandien, praėjus beveik dviem dešimtmečiams nuo debiuto, E92 dizainas atrodo nepasenęs ir elegantiškas, ko negalima pasakyti apie daugelį to meto konkurentų.
Interjeras: Viskas Dėmesio Centre – Vairuotojas
Atvėrus berėmes E92 duris, pasitinka klasikinis BMW interjeras – solidus, kokybiškas ir, svarbiausia, orientuotas į vairuotoją. Centrinė konsolė, kaip ir pridera tikram BMW, yra šiek tiek pasukta į kairę, sukurdama piloto kabinos jausmą. Apdailos medžiagų kokybė čia nekelia abejonių: malonus liesti plastikas, stora „Dakota“ oda ir, priklausomai nuo komplektacijos, natūralaus medžio ar šlifuoto aliuminio intarpai.
Viena iš įdomesnių ir kartais erzinančių E92 ypatybių – automatiniai saugos diržų padavėjai. Kadangi durys ilgos, o sėdynės pastumtos atgal, pasiekti saugos diržą būtų nepatogu. BMW inžinieriai išsprendė šią problemą sukurdami mechaninę „ranką“, kuri, uždarius duris ir įjungus degimą, elegantiškai pastumia diržą vairuotojui ir keleiviui. Nors sistema kartais genda, tai yra žavinga to meto inžinerijos detalė.
Technologijų fronte E92 žymėjo perėjimą. Ankstyvuosiuose modeliuose buvo montuojama „CCC“ (Car Communication Computer) iDrive sistema su mažu ekranu ir sudėtingesniu valdymu. Tačiau po 2009 metų atnaujinimo (LCI – Life Cycle Impulse) automobiliai gavo kur kas pranašesnę „CIC“ (Car Information Computer) sistemą su didesnės raiškos ekranu, intuityvesniu meniu ir kietuoju disku navigacijos žemėlapiams bei muzikai. Tai yra esminis skirtumas, į kurį verta atkreipti dėmesį ieškant naudoto E92.
Variklių Širdys: Nuo Taupių Dyzelinų Iki Legendinių Turbininių Agregatų
Po ilgu E92 variklio dangčiu slėpėsi tikra Vokietijos inžinerijos šedevrų kolekcija. Gama buvo tokia plati, kad tinkamą variantą galėjo rasti ir taupus kasdienis vairuotojas, ir adrenalino ištroškęs entuziastas.
Benzininiai Varikliai
- Keturių cilindrų varikliai (318i, 320i): Tai buvo baziniai modeliai, tokie kaip N43 variklis, skirti tiems, kam svarbiau stilius nei galia. Nors jie negali pasigirti įspūdinga dinamika, tačiau yra ekonomiškesni. Tiesa, šie tiesioginio įpurškimo varikliai turi savo silpnų vietų, tokių kaip purkštukai, aukšto slėgio kuro siurblys (HPFP) ir NOx davikliai.
- Atmosferiniai šešių cilindrų varikliai (325i, 330i): Tai – tikroji BMW klasika. N52 ir vėlesnis N53 serijos varikliai yra etaloninio švelnumo, o jų garsas primena, kodėl BMW šešių cilindrų eilėje varikliai yra laikomi legenda. N52 (montuotas iki ~2007 m.) yra paprastesnės konstrukcijos ir laikomas patikimesniu. N53 gavo tiesioginį įpurškimą, kas padidino galią ir sumažino sąnaudas, bet kartu atsinešė ir N43 būdingas problemas su purkštukais ir HPFP. Nepaisant to, sveikas atmosferinis „šešiukas“ yra fantastiškas pasirinkimas, siūlantis puikų balandą tarp galios ir patikimumo.
- Legenda – N54 (335i): 2006 metais kartu su E92 debiutavęs 3.0 litrų, dviejų turbinų (twin-turbo) N54 variklis buvo tikras sprogimas. Oficialiai deklaravęs 306 AG, šis variklis realybėje dažnai turėjo daugiau galios ir, svarbiausia, milžinišką modifikavimo potencialą. Dėl kaltinių vidinių komponentų (ankstyvosiose versijose) ir dviejų turbinų, N54 lengvai pasiekia 400-500 AG su minimaliomis modifikacijomis. Tačiau šlovė turi savo kainą. N54 pagarsėjo problemomis: nuolat gendantys aukšto slėgio kuro siurbliai (HPFP), turbinų sklendžių (wastegate) barškėjimas, gendatys purkštukai. Nepaisant to, entuziastų pasaulyje N54 yra dievinamas ir vadinamas „vargšų 2JZ“.
- Patikimesnis įpėdinis – N55 (335i LCI): Nuo 2010 metų N54 pakeitė N55 variklis. Jis turėjo vieną, bet dviejų slinkčių (twin-scroll) turbiną ir Valvetronic sistemą. Nors jo modifikavimo potencialas šiek tiek mažesnis nei N54, N55 yra gerokai patikimesnis. HPFP problema buvo išspręsta, purkštukai taip pat kėlė mažiau rūpesčių. Tai racionalesnis pasirinkimas ieškantiems galios be nuolatinių vizitų į servisą.
Dyzeliniai Varikliai
- Keturių cilindrų dyzelis (320d): M47 ir vėliau N47 varikliais varomas 320d buvo (ir yra) beprotiškai populiarus pasirinkimas Europoje dėl fantastiškos ekonomijos ir padorios traukos. M47 laikomas patikimesniu. Jo įpėdinis N47, deja, turi liūdnai pagarsėjusią problemą – paskirstymo grandinę, kuri sumontuota variklio gale (prie pavarų dėžės). Jai išsitempus, keitimas reikalauja išimti visą variklį ir kainuoja labai brangiai. Tai yra privalomas patikrinimas perkant automobilį su N47 varikliu.
- Šešių cilindrų dyzeliai (325d, 330d, 335d): Jei benzininiai „šešiukai“ buvo švelnumo etalonas, tai dyzeliniai M57 (ir vėliau N57) buvo sukimo momento karaliai. M57 variklis, ypač montuotas 330d modeliuose, yra laikomas vienu geriausių kada nors sukurtų dyzelinių variklių. Jis neįtikėtinai patvarus, galingas ir, atsižvelgiant į galią, stebėtinai ekonomiškas. 335d su dviem nuosekliai veikiančiomis turbinomis buvo tikras dyzelinis monstras, savo dinamika prilygstantis benzininiam 335i. Pagrindinės šių variklių problemos – termostatai ir įsiurbimo kolektoriaus sklendės (swirl flaps), kurias rekomenduojama pašalinti prevenciškai.
BMW E92 M3: Atsisveikinimas su Atmosferine Era
Negalima kalbėti apie E92 nepaminėjus jo karūnos deimanto – M3. Šis modelis buvo ypatingas ne tik E92 gamoje, bet ir visoje M3 istorijoje. Tai buvo pirmas ir vienintelis M3, turėjęs V8 variklį. Ir koks tai buvo variklis! 4.0 litrų, atmosferinis S65 agregatas, sukurtas M5/M6 modeliuose montuoto V10 variklio pagrindu, galėjo suktis iki beprotiškų 8400 aps./min. ir išvystė 420 AG. Jo metalinis, aukštų tonų riaumojimas yra vienas atpažįstamiausių garsų automobilių pasaulyje.
E92 M3 buvo daugiau nei tik galingas variklis. Jis turėjo anglies pluošto stogą (siekiant sumažinti svorį ir pažeminti svorio centrą), agresyvesnę važiuoklę, galingesnius stabdžius ir išskirtinį variklio dangtį su galios kupra (power dome). Tai buvo paskutinis savo kartos mohikanas – paskutinis M3 su atmosferiniu varikliu, prieš BMW pasukant į priverstinio oro pripūtimo erą. Dėl šios priežasties E92 M3 vertė pastaraisiais metais stabiliai kyla ir jis neabejotinai taps itin vertinga klasika. Tiesa, potencialūs pirkėjai privalo žinoti apie didžiausią S65 variklio bėdą – per greitai dylančius švaistiklinius indėklus (rod bearings), kurių keitimas yra brangi, bet būtina prevencinė procedūra.
Patarimai Perkant: Į Ką Būtina Atkreipti Dėmesį?
Svajojate apie E92 savo garaže? Štai trumpas patikros sąrašas:
- Variklio specifika: Pasidomėkite konkretaus variklio silpnybėmis. N54 – HPFP, turbinų sklendės, purkštukai. N47 – paskirstymo grandinė. S65 – švaistikliniai indėklai. Patikrinkite, ar nėra tepalų nuotėkio (ypač nuo vožtuvų dangtelio ir tepalo filtro korpuso tarpinių).
- Serviso istorija: Reguliariai ir tinkamai prižiūrėtas BMW yra laimingas BMW. Istorijos buvimas yra didžiulis privalumas.
- Elektronika: Patikrinkite, ar veikia visos funkcijos: iDrive sistema, parkavimo davikliai, langų keltuvai ir, žinoma, saugos diržų padavėjai.
- xDrive sistema: Jei renkatės modelį su visų varančiųjų ratų pavara, įsitikinkite, kad ji veikia sklandžiai. Paskirstymo dėžės (transfer case) gedimai gali būti brangūs.
- LCI vs Pre-LCI: Nuspręskite, kas jums svarbiau. LCI modeliai (nuo 2009/2010 m.) turi modernesnius žibintus, geresnę iDrive sistemą ir patikimesnį N55 variklį (335i atveju). Pre-LCI modeliai yra pigesni ir turi legendinį (nors ir lepesnį) N54 variklį.
Išvada: Daugiau Nei Automobilis
BMW E92 yra vienas tų retų automobilių, kurie sugebėjo suderinti nesenstančią eleganciją, puikias valdymo savybes ir platų variklių pasirinkimą. Tai automobilis iš eros, kai vairavimo malonumas dar nebuvo paaukotas ant ekologijos ir autonominio vairavimo aukuro. Nuo ekonomiško 320d iki legendinio V8 monstro M3 – kiekvienas E92 modelis turi savo charakterį ir sielą.
Šiandien E92 yra pasiekiamas kaip niekada anksčiau, tačiau jo statusas pamažu keičiasi. Iš tiesiog naudoto automobilio jis virsta geidžiama modernia klasika. Tai investicija ne tik į transporto priemonę, bet ir į emociją. Tai galimybė kiekvieną rytą garaže pamatyti tobulą siluetą ir kiekviename posūkyje pajusti, ką reiškia tikrasis BMW šūkis – „vairavimo malonumas“.